torsdag 31 mars 2011

Fröklaustrofobi

Det frösådda börjar sticka upp ur jorden. Väldigt, väldigt ojämnt i lådor och krukor ännu så länge. Tagetesfrön från egna blommor verkar vara usla på att gro, medan i Danmark köpta pyttefrön av Nicotiana tabacum, virginiatobak, gror så att lådan ser ut att vara belagd med  ett lager grönmögel!
Inte vet jag om virginiatobaken är något som är värt att stoppa i en rabatt, men där de växte utanför tobaksladan i Tranekær prydde de i alla fall sin plats med sin frodiga grönhet!



Inne i ladan satt en föredömlig beskrivning över hur man behandlar sina frön och småplantor. Jag är rädd för att jag hällde ut cirka 5-6000 frön i ett enda tråg - HJÄLP! De ska ju både "be transplantet" i april och "potted" i maj. Kan man månne hyra en ljus lagerlokal som rymmer 5-6000 krukor med tobaksplantor?

 


Om virginiatobaken kan man läsa:

"Virginiatobak är en vanligen ettårig och körtelhårig ört som kan bli upp till två meter hög. Stjälken är enkel eller sparsamt grenig. Bladen är vanligen långa och lansettlika, bladkanten är helbräddad. Bladskaften är vingkantade och vingkanterna är stjälkomfattande. Virginiatobak blommar i augusti-september. Blommorna är smutsigt röda och sitter i klaselika knippen i stjälkens topp. Fodret är klocklikt med smala foderflikar. Kronan är smalt trattlik, med lång och smal pip, de fem kronflikarna är utbredda och spetsiga. Fruktkapseln är slät och mångfröig."

Om det bara inte hade stått det där om smutsigt röda blommor...


Betydligt enklare kommer det säkert att bli att handskas med de svårgrodda tagetes som står glest i krukorna. Hade jag vetat att de var så svårflörtade hade jag sått många fler - frön saknades verkligen inte.



Och hade jag varit förutseende hade jag långt tidigare skaffat mig en sådan här liten 'krukmaskin'.

 

'Krukmaskinen' inhandlades i går hos Gittan i Kävlinge när Prästgårdseva och jag gjorde en eftermiddagsutflykt. Jag gjorde ett par försökskrukor i affären och beslöt mig för att jag nog kan komma att trivas med denna enkla sorts handarbete. Krukmaterialet är ju gratis och om fröna gillar att tillbringa sin första tid i en tidningskruka tycker jag att idén att kunna plantera ut den med sitt innehåll direkt i jorden är förträfflig!



Två krukor - en lite högre och en lite lägre - snodde jag ihop för bilden skull. När det är dags för mina luktärter ska jag så fröna ett och ett i var sin lilla tidningskruka.
De kommer säkert att gro till etthundra procent!

God afton önskar

Skogseva

7 kommentarer:

  1. Vilken fiffig grej!! Mina ögon föll också på det vackra huset i bakgrunden! Mina Skånerötter vurmar alltid för dessa vass(halm)-täckta tak även om detta var i grannlandet! Följer din fina blogg och en dag kanske vi pratar igen..när nu pensionen närmar sej blir nog Skånebesöken längre så då dyker jag nog upp! kram så länge/Kerstin

    SvaraRadera
  2. Kerstin: Jo du, det huset var inte dåligt! Och dessutom inte ensamt - det vimlar ju av vackra gamla halmtäckta hus i Danmark. Påminner mig om att du själv var hantlangare någon gång vid tillverkningen av sådana, eller minns jag fel? Visst måste vi väl hinna prata med varandra innan du går i pension, kan du inte ringa?
    kram från
    Eva

    SvaraRadera
  3. Visst är det väl underbart med fröodlingarna. Jag är sådär barnsligt tokig att jag går in till mina fröodlingar varje morgon och säger "godmorgon" och varje kväll säger jag "gonatt". Däremellan pysslar jag med dom. I helgen blir det omskolning för hela slanten. Tomaterna ska ner i djupa krukor och svartögats plantor ska få egna krukor där dom kan klänga mot en egen blompinne. Däremot har inte min blomstertobak grott. Försökt med två omgångar men ingen ville sig. Men så är det med fröer, vissa gror medan andra är tjurskalliga.

    Önskar dig en härligt helg!
    /Anita

    SvaraRadera
  4. Anita: Jag har förstått att mina fröodlingar är väldigt blygsamma om man jämför med andras, men jag duttar och pysslar med det lilla jag har. Börjar och slutar dagen med att titta till dem och försöka tänka snälla och växtkraftiga tankar! Tomater har vi helt slutat med, vi tyckte inte att vi fick ut tillräckligt med skördar = vi var nog inte så duktiga på just tomater. Men i dagarna ska jag stoppa två sorters luktärter i jorden så att jag får lite väldoft längst ner i trädgården.
    Lycka till med omskolningen - det arbetet har jag framför mig.
    Trevlig helg önskar
    Eva

    SvaraRadera
  5. Jag får dåligt samvete när jag tittar på mina stackars fröpåsar - dom kanske ska vänta på nästa vår. Dom får ändå inte plats i min lilla täppa, tror jag. Kram från storasyster

    SvaraRadera
  6. Storasyster: Vad är det för några frön? Du vet väl att de förlorar i grobarhet över tiden?
    Kram från lillasyster

    SvaraRadera
  7. hur många tagetesfrön ska man så i en 8cm i diameter kruka och hur djupt och hur mycket jord och när ska man så tack på förhand

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!