tisdag 22 mars 2011

Bobyggmästare

En tuff arbetsdag i trädgården tillsammans med käre maken, med en sol som lyste nådigt och inspirerande över oss.
I morse kom jag helt plötsligt på att våra stackars fåglar numera är ganska trångbodda eftersom en del holkar har ramlat ner av pur ålderdomssvaghet. Eftersom vi är angelägna om att ha mycket småfågel här vill vi gärna underlätta för dem i deras bobyggande genom att bidra med några egnahem. Som utbyte inbillar vi oss att de hjälper tilll att hålla (relativt) insektsfritt här om sommrarna.
Maken blev alltså på förmiddagen skickad att köpa fem stycken fågelholkar på Granngården. Fågelholkar kunde Granngården leverera till den nätta summan 169 kronor styck!
169 kronor för en fågelholk!

Käre maken for hem och grävde fram några gamla brädstumpar och tillverkade snabbt tre fågelholkar - helt efter ritning ur "Bygga Bo-handboken" http://www.naturskyddsforeningen.se/butiken/bocker/natur---miljo/Bygga-Bo-handboken/.




Personliga holkar till en kostnad av noll ören - tillverkningstid två timmar!



Eftersom det blir lite ohemtrevligt i ett alldeles kalt och tomt hus bäddade jag med alldeles torra kvistar från våra nepetaplantor. Väldoftande madrasser att lägga små mesägg på!



En holk sattes upp i det gamla äppleträdet där den till sommaren kommer att döljas helt, dels av blad från trädet och dels från Rosa Helenae som i blomningen dessutom kommer att sprida sin väldoft in i minsta skrymsle i holken .
En annan av holkarna sattes i en flerstammig björk som sommartid skuggar mina funkior.



Den tredje sattes i ett av fågelbärsträden utanför växthuset. Om någon fågel är modig nog att välja den som sitt sommarhus kommer det att ge oss många intresanta tillfällen till fågelstudier.

Kan man övertala svartmesen? Kan man tubba en rödhake?

Det blir väl som det brukar med våra holkar - hundraprocentig beläggning av talgoxar. De är välkomna de också!

God kväll önskar

Skogseva



4 kommentarer:

  1. Jag brukar också sätta upp ett par nya holkar varje vår så att fåglarna har mer "hyresbostäder" för varje år. Det är ett trevligt jobb!

    Kram
    Sari från Puumuli

    SvaraRadera
  2. Sari:
    Mycket klokt! Visst känns det som man gör lite av en god gärning när man hjälper till att skapa nya bostäder åt småfåglarna. Nästa år får det bli många fler holkar här och framförallt ska vi sätta upp dem mycket tidigare.

    Kram från Eva

    SvaraRadera
  3. Jag tycker de hembyggda holkarna blev fantastiskt fina. Fåglarna kommer att sjunga av glädje för er. Vilka härliga vårbilder. Den nedre med växthuset är underbar. Jag har fortfarande massor av snö kvar men snötäcket minskar för varje dag. Och imorgon ska jag gå på trädgårdsmässa.

    Önskar dig en trevlig fredag!

    SvaraRadera
  4. Anita: Holkarna är i vart fall personliga. Och billiga. Inte det sämsta något av det. Tack för bildkomplimangen, den värmde!
    Jag önskar dig en trevlig mässdag och hoppas att du hittar något trevligt att ta med dig hem.
    Kram från
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!