onsdag 30 mars 2011

Trappblommor

Penséer

Banala blå blommor?
Trista massproducerade plantor?
Vulgära vårväxter?



Det tycker inte jag!
Just vid denna tiden när det mesta ser grått, trist och lite skräpigt ut, blommar penséerna snällt och står tåliga och oförstörda även om det är solfattigt och termometern kryper långt under nollstrecket. Ett år, när vi just hade satt ut vårkrukorna med penséer, blev det minus tio grader under natten och blommorna föll döda till jorden. Trodde vi. Men icke! Efter att ha tinat upp ett dygn i den frostfria boden var de lika pigga och fräscha igen och flyttades tillbaka till trappan, där de sedan blommade ända fram till midsommar. Penséer har nog vikingablod i sina blomådror!



Sedan i går står det nya pytsar med blå blommor på trappan. De fick huka sig i vinden som blåste snålt runt deras öron - det är sannerligen blommor som förtjänar en tapperhetsmedalj!



De ser alldeles extra rara ut i de nyinköpta plåtkrukorna på fot. Nedanför trappan finns också krukor med penséer. Krukorna är inte lika vackra som dessa två så jag vägrar att fotografera dem.
Men penséerna är precis lika vackert blå!


God dag säger

skogseva

6 kommentarer:

  1. Penseer är verkligen en fröjd att ha efter en lång vinter...
    De där stolarna började säljas igen, av Ikea förra veckan i vitt, svart och grönt. Jag har länge velat ha dem och nu när de dök upp slog jag till meddetsamma....
    Ha det bra ;)

    SvaraRadera
  2. AnnCharlotte:
    Visst är de underbara och i dag såg jag en ljuvligt och åtråvärd bleklila i Löddeköpinge Plantskola! Synd att jag redan fyllt min pensékvot.
    Jag förstår att du köpte de snygga stolarna - jag känner att jag nog måste ha ett par i min trädgård också, absolut inte vita men svarta eller gröna. Formgivning när den är som bäst!
    En skön kväll önskar
    Eva

    SvaraRadera
  3. Vad fint du har det. Skulle vilja ha både krukor och blommor du visar så vackert. Ha en fin fin kväll/Gela

    SvaraRadera
  4. Gela:
    Tack söta du. Krukorna är ett reafynd som jag inte betalade så mycket för - ibland ska man ha lite tur. Såg i den blogg att du gjorde krukor av tidningspapper. Jag har köpt en tidningspapperskruktillverkningsmojäng (puh!)och jag undrar om det är en sådan du gör dina krukor med? Du skulle återkomma i bloggen om det, men jag kan ite se att du gjorde det...
    Må så gott säger
    Eva

    SvaraRadera
  5. Jag ger mig! Det ÄR fint!
    Hos dig.
    Kramar
    Eva

    SvaraRadera
  6. Prästgårdseva: Hos mig, hos dig, hos alla.
    Tack för en, som vanligt, supertrevlig dag!
    Kramar från mig till dig.

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!