torsdag 23 december 2010

Julmatsångest


Vårt julbord för två skulle vara sparsmakat var det tänkt. Bara godsaker som vi verkligen tycker om och som inte är vardagsmat. Några skivor Pata negra. Några hekto löjrom. Goda ostar. Bröd från butiken i Vismarlöv.

Men...

Lite rödkål måste vi väl göra. Det är ju så gott till söndagssteken. 
Och en skinka att skära i skivor och lägga på kvällsmackan tycker jag är ett måste.

Men hallå där! ..vartåt barkar det nu egentligen..

När ska vi handla den där Pata negran och löjromen? Vädret är ju inget utochåkaväder precis. 

Jag bakar mitt julbröd i alla fall. För säkerhets skull. Om vi inte kommer iväg till Vismarlöv.

Men julbord kommer icke i fråga!




Helt plötsligt fanns det en påse grönkål i kylen. Jag undrar när käre maken smög dit den. Det skulle tydligen bli långkål i jul. Trots allt.




Som ni förstår sprack ursprungsmenyn totalt.
Käre maken ville tvunget göra en Jansson.




Nu har vi:

Tre sorters sill
Långkål
Rödkål
Skinka
Doppa
Vintersallad
Jansson
Hembakat grovbröd

Men kom inte och påstå att det är ett julbord. Nähä.. det är det INTE.

Vi har inga köttbullar..

Så det så!


God Jul önskar

Skogseva

7 kommentarer:

  1. Nää....allt lite sparsmakat....;)

    SvaraRadera
  2. Inger: Men det räcker, det räcker! Jag börjar mer och mer inse det kloka i 'att vi kan inte bli mer än mätta'. Och det blir vi! Juldagen blir det lutfisk och gröt..
    God jul önskar vi två dig.

    SvaraRadera
  3. Inga köttbullar det var värst. Kikar in för att önska dig en riktigt God Jul/Gela

    SvaraRadera
  4. Gela: Jag ska försöka överleva...
    Och jag önskar dig en fridfull jul tillbaka!

    SvaraRadera
  5. Jag tycker allt att det räcker! Man blir ju så mätt, så mätt av julmaten. Kram från din storasyster som får nöja sig med skrivna hälsningar idag. Rösten är borta.

    SvaraRadera
  6. Storasyster: Vi tyckte också att det räckte - det går inte att äta sig mer än mätt. Det var riktigt gott och grönkålen var trevlig att åter se på julbordet, det var några år sedan sist.
    Du får nöja dig med att skriva lappar till folket runtomkring dig också!
    Kramar från lillasyster

    SvaraRadera
  7. Simplу wаnt to saу youг artіclе is аѕ astounding.
    The сlearness οn youг submit is just eхсellent and i саn assume you are an
    expert on thіs subjeсt. Well with уоur permiѕѕion let me to seіze your feed to κeеρ up tо
    date ωith іmpending post. Thank уou
    a milliοn and please keep up the gratifying ωork.


    Мy web sіte click the following document

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!