lördag 11 december 2010

Helsingborg tur och retur


Och så blev det plusgrader!

Vår skogsväg var belagd med tjugo centimeter sorbetliknande sörja som bilen tidig förmiddag med möda tog sig genom för att transportera oss till Helsingborg och en födelsedagsfrukost i det röda köket.



Det doftade nybakade bullar och lingonbröd och i spisen brann en brasa. Ändå var där kallt i det jättelika huset! Jag som har en nyutsprungen förkylning frös. Det är skönt att ha ett litet och lättuppvärmt hus!



Frukosten och varm café au lait tinade upp mig. Bullarna var himmelska...



..och kladdkakan, som bakades i vår familj långt innan det var modernt med kladdkakor, smakade som den brukar.




Dovhjortarna, som av någon anledning bor på fläkten, är av en sort som icke behöver styckas!




Ibland, men bara ibland, känner jag längtan efter julpynt. Och bara när det är gjort med sådan här finess och smak.




Hemma igen i tidig skymning. Käre maken var tvungen att tampas lite med issörjan på vägen. Skyffla den lite fram och tillbaka. Platta till den.

Det ska bli illkallt i natt. Här är det ingen som vare sig saltar eller sandar...

Vi får stanna inomhus.


God afton önskar

Skogseva









2 kommentarer:

  1. Nämen titta, det röda köket 2! :-)

    SvaraRadera
  2. Tina: Ett rödahundsrött kök. Eller kanske ett mässlingskök.
    Jomenvisst finns det röda kök även i den svenska södern. Prickiga men röda. Finns nog röda köket 3, 4, 5 och 6 också. Skulle jag tro. Själv lagar jag mat i vita köket...

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!