Visar inlägg med etikett Dimma och glador. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Dimma och glador. Visa alla inlägg

tisdag 14 februari 2012

Sol eller moln?

De senaste dagarna har jag gjort paus i fågelmatandet för att örnar och andra storfåglar ska vara riktigt hungriga i morgon och samlas i stora flockar medan Prästgårdseva och jag lurpassar bakom mitt köksfönster med kamerorna i högsta hugg.
Gladorna nedan fotograferade jag för fyra dagar sedan och sedan dess har det bara kommit enstaka rovfåglar och slagit ner på köttbenet som är kvar, och som numera är så gott som renskrapat från kött.
Gladorna är fotograferade i full sol - ett ljus som jag tycker är bra när det gäller just fågelfotografering. Fjäderskruden syns ordentligt, färgerna blir tydliga och teckningarna kan man studera in i minsta detalj.




I övrigt när det gäller fotografering är molnighet nästan alltid att föredra, tycker jag. 
Och personligen älskar jag att fotografera i dimma, som det varit i eftermiddag. Underbara, mjuka konturer när landskapet har svept in sig i ljusgrå sidenchiffong och, som på bilden, vägen försvinner i ett grått intet.




Men i morgon önskar jag oss alla sol!

God afton säger skogseva