söndag 28 mars 2010

Fritillaria meleagris

Inte nog med att Prästgårdseva hade en ljuvlig knippe fyllda snödroppar med härom dagen, hennes famn var dessutom full av något som jag definitivt inte har i min trädgård på åsen - Kungsängsliljor.




Rutiga små underverk som ser ut att kunna vara tillverkade i tomteverkstán.




Flitigt fotograferade i sol, i skugga, i fönstret och inne i rummet.




Tydligt rutiga i den röda blomman, den vita får man hålla mot ljuset för att se den antydan till mönster som finns även där.



Vid en resa på Gotland för några år sedan, hittade Hannu Sarenström en lokal med fyllda kungsängsliljor. Eftersom han blev tveksam över om det verkligen fanns fyllda sådana visade han sin film för Henrik Zetterlund på Göteborgs botaniska trädgård. De fyllda visade sig vara riktiga rariteter och numera pågår i botaniska trädgården ett förökningsarbete av några uppgrävda exemplar.



Den vita, vackra...


                      

En folklig myt hävdar att liljorna som växer vid Kungsängen, där den största populationen finns, står där efter ett slag mellan svenskar och danskar. För varje fallen dansk skall en röd lilja ha växt upp, för varje svensk en vit. Slaget skall ha slutat med en stor svensk seger, vilket skulle förklara varför de vita blommorna var så fåtaliga. (Källa: Wikipedia)

God middag önskar

Skogseva

5 kommentarer:

  1. Jag tycker de är fantastiska! Har tänkt ha sådana här i trädgården så småningom... I morgon flyger jag ner till Holland för att hämta hem påsksillen! kram

    SvaraRadera
  2. Hört talas om Deutzia gracilis...? Kan det va nåt och ha i rabatten ? Väldigt vacker....

    SvaraRadera
  3. Yngsta: Ta väl vara på dig och transportera hem sillen på ett säkert sätt, vi ser nämligen fram mot den.
    Kram lilla gumman

    Inger: Bruddeutzian är vacker och passar säkert i din lilla trädgård för den blir inte så hög - lägre än 1 m. Men den är inte vintergrön och var det inte det du ville ha?

    SvaraRadera
  4. Kungsängsliljan är fantastisk. Är du i Uppsala i maj måste du besöka fältet med kungsängsliljor, det är verkligen maffigt. Och jag har också fått lära mig historien om slaget mellan danskar och svenskar på det fältet. :-)

    SvaraRadera
  5. Tina: Mmmm.. det hade varit roligt. Jag skulle vilja veta mer om just slaget vid Kungsängen - men kan faktiskt inte hitta så mycket på nätet.
    Trevlig matvecka önskar jag dig!
    Eva

    SvaraRadera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!