torsdag 24 december 2009

Doppareda´n



I dag har vi ätit vår julaftonslunchrisgrynsgröt i växthuset, precis som käre maken önskade.


Vi tokeldade i "Laxen" under en timme så temperaturen låg på ungefär sjutton grader, en fullt acceptabel grötätartemperatur. Utanför och på växthustaket låg snön vit och vacker - att sitta mitt i ett alldeles eget julkortet och äta risgrynsgröt gav en speciell julaftonskänsla.



Under tiden vi åt vår gröt sprack några växthusglas i taket med små fyrverkerismällar. Temperaturskillnaden blev kanske för stor mellan den höga värmen inne och den kalla snön på taket.


Och trots att vi skulle köra till kyrkan ville vi inte missa grötsnapsen - en liten en... Hädade vi månne?


Trots att det varit kallt har blåvindan livs levande och friska knoppar. De kommer naturligtvis inte att överleva vintern, men visst ser det hoppfullt ut på något vis.



Efter julbön och hemsk musik (barn/ungdomar med stråkinstrument - ingen njutbar kombination!) i en som vanligt fullsatt Gödelövs kyrka avrundar vi nu med eftermiddagskaffe och hemgjorda saffransskorpor, en julpresent från grannen.




Resten av dagen kommer vi att ägna åt varandra och ett stillsamt liv framför brasan. Vi skänker varma tankar åt alla nära, kära, goda vänner och bloggläsare.


God Jul

önskar

Skogseva

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!