lördag 15 september 2012

Blommigt


Lördagens hatgöra numero ett var att ilsket trampat till alla förhatliga sorktunnlar, som finns i allt större mängd i våra gräsmattor.
Överallt.
Precis överallt!

För att i viss mån glömma eländet hämtade jag kameran och gick runt och dokumenterade det som fortfarande blommar här på åsen.
Jag blev faktiskt lite överraskad!

Agapanthusarna blommar fortfarande även om de är på upphällningen och bladen börjar gulna så smått.




Höstphloxen står i full blom, doftar gudomligt och lyser upp baksidan av bersån.




I den nyare (inte nyaste) rabatten blommar fortfarande några enstaka Agastache (Licorice?), Echinacea (Magnus?), Stenkyndel och Sedum.




De flesta sedumplantorna kommer från prästgården men en liten avvikare, 'Matrona', köpte jag på en plantskola i våras och hoppas på att den ska yngla av sig.




På kökstrappan står femtungor och förgyller vår upp- och nedfart och bredvid i krukan en Batat och några plantor blåvinda, inte utslagna just vid fototillfället eftersom det var molnigt. Blåvindan är en storfavorit - otroligt blomvillig, självansande och med den ljuvligaste tänkbara himmelsblå färg.




Rosorna är inte så mycket att skryta med så det tänker jag inte göra, men det finns fortfarande knoppar i  Louise Bugnet. En av de bästa rosorna enligt mitt förmenande, frisk, doftande, blomvillig - kan man begära mer.




Att höstsilveraxet, Actea simplex 'Brunette', blommade visste jag inte förrän jag sorkstampade mig runt hörnet av den nedre rabatten, den 'röda'.
Där stod hon, numera nästa dold av Robinian som vuxit sig lite för stor både på höjd och på bredd.
Doften avslöjade henne!




Och nedanför höstsilveraxet brer den storslagna och dominanta, men samtidigt bräckliga och sköra klematisen Mrs Robert Brydon ut sig.
I full blom just nu.
Tänk att det finns så mycket som blommar trädgården på åsen nu på sensommaren, det var jag inte riktigt medveten om - det är lätt att bli hemmablind! 




En skön fortsättning på helgen önskar skogseva.

14 kommentarer:

  1. Her ble svensken litt vanskelig å skjønne, så jeg lurer litt på hva du gikk der og trampet etter?! Nei ikke kan du klage på blomstringen for her var det mye lekkert å byde på :) Her er det bare litt histen og pisten, litt sånn en av den og en av den.. Actea simplex 'Brunette' ser ikke ut til å rekke å blomstre i år for den har ennå ikke begynt å åpne seg. Vi får krysse fingrene og håpe på litt sol, så kanskje?! Alt vel til deg Eva!

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) jag förstår att det inte var helt lätt! Kan det kanske heta "vole tunneler" på norsk?
      Mina blommor växer också lite 'histen och pisten' även om det inte ser så ut på bilderna, men jag är ändå tacksam över att det är så mycket som blommar.
      Jag har också varit med om att Actean inte har hunnit fram vissa år, till exempel i fjol. Då regnade ju det mesta bort, värmen uteblev och det gillar verkligen inte höstsilveraxet.
      Må så gott i Rantenhagen.
      Eva

      Radera
  2. Vilka fantastiska bilder!! Agapanthusen i sin vackra kruka är underbar!! Mina 'Brunette' har lite vitt, men inte alls fullt utslaget ännu. Vad snyggt det var med batat och femtunga, det ska jag komma ihåg till nästa år. Blåvinda har jag aldrig provat. Tack för all inspiration.
    Ha en skön helg.
    Kram Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Agapanthusarna är verkligen fantastiska, de började blomma i källaren i mars och har blommat oavbrutet sedan dess!
      Vi hoppas på lite sol och sensommarvärme så att Brunetten slår ut - hon är ju lite kinkig den vackra damen. Blåvinda kan jag verkligen rekommendera, den är svår att få tag på men om man lyckas så är sommarblomningen räddad! Den i kombination med bataten är oslagbar...
      ha det så gott.
      Eva

      Radera
  3. Så underbart att både se och höra om alla dina sensommarblommande växter. Höstsilveraxen har inte slagit ut här än men ajg längtar.. Doften är ljvlig!
    Ang. sorken, kan man inte gasa dem med bilavgaser? Eller det är kanske ett elakt tilltag... Funderar som bäst på vad vi hade att erbjuda när jag jobbade i frägaffär men minnnet är inte på min sida ikväll. Jag återkommer om jag kommer på något medel..
    Ha en fortsatt fin lördagskväll / Kram gittan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var just doften som avslöjade Actean, den var helt dold under robinians grenar - måste ut och skära lite i den.
      På en liten tomt kan man kanske gasa ihjäl sorkskrället, men som du vet är det inte så litet här. Vi har försökt med karbid, men det är sak samma, sorken måste vara i närheten annars är mödan, och karbiden, bortkastad.
      Alla tips mottages med tackskamhet...
      Kram från Eva

      Radera
  4. Åh! du har mycket sensommar fint som blommar!!
    Mariana

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag tyckte nog det när jag inspekterade och inventerade. Och ändå är inte allt med; En stor rabatt som blommar om med nepeta och några nyinsatta plantor alunrot. Våra tio blomlådor på huset med blåvinda, fjärilsbuskarna, höstanemonerna och lite annat smått och gott. Jag ska nog inte gnälla över en ickeblommande höstträdgård...
      En skön söndagkväll önskar jag dig.
      Eva

      Radera
  5. Vad vackert det blommar hos dig. Höstsilveraxet var otroligt fint tycker jag. Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Pia, men det känns inte precis som om det är min förtjänst utan det beror snarare på att växtvalet är blomvilligt och tåligt. Jag hör inte till dem som har lust att dutta med känsliga plantor - sköter dom sig inte så åker dom bort. Höstsilveraxet är vackert, det håller jag med om, och där får jag nog göra en liten insats och befria det från Robinians grenar om det inte ska tyna bort i konkurrensen!
      Kram från Eva

      Radera
  6. Fina bilder! Floxen är verkligen sen i år, tycker jag. Vet du vad din vita flox heter?/Anja

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Anja. Floxen är nog inte bara sen utan verkar dessutom blomma extra mycket! I mitt fall beror det kanske på att den flyttades till en lämpligare plats i höstas. Den har funnits hos oss i tio-elva år och då hade jag inte börjat dokumentera växtinköpen, så jag har faktiskt ingen aning om namnet - men fin är den...
      Må så gott önskar Eva

      Radera
  7. Tänk att din brunette blommar redan, det gör inte min. Den står iof rätt skuggigt, kanske därför. Hög som tusan är den nu iallafall, en fantastisk blomma tycker jag - doftar ju så ljuvligt också. Jag har aldrig varit en fan av flox men jag får nog ändra mig - dina vita är jättefina. Och alla säger ju att det doftar så speciellt. Får nog bli några plantor i vår (inköpsstopp...). hej hopp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jennie! Brunetten inte bara blommar, den är snart överblommad. Visst är det en härlig blomma som har allt; färg, form, doft och är dessutom senblommande. Om din inte vill blomma kan det säkert bero på att den står för skuggigt även om den klarar halvskugga.
      Flox kan jag verkligen rekommendera, de har precis som höstsilveraxet allt. Dessutom tycker jag att det är extra fint med vita blommor i det höstmörker som lägrar sig över oss nu.
      Må så gott.
      Eva

      Radera

Om du skriver några ord blir jag väldigt glad. Jag läser alla kommentarer med stort intresse och om jag inte svarar beror det antingen på att att jag rest till bortre Indien eller att jag är död!